Horor filmovi 70-ih:
1968. godine MPAA je stvorio novi rejting sistem
sa oznakama G, M, R i X, delom kao odgovor na rušilačke, nasilne teme horor
filmove.

70-ih, "noćnomorovski" horor i teror vrebaju
svuda. Jedan od top bioskopskih hitova s početka 70-ih bio je Willard (1971) o stidljivom 27-godišnjem samotnjaku (i
maminom sinu) koji trenira svoje krvožedne kućne ljubimce glodare za
osvetoljubivi napad na njegove kolege neprijatelje – snimljen je jednako loš
nastavak Ben (1972) (sa nominacijom za Oskara za najbolju pesmu za
naslovnu numeru koju je izveo Majkl Džekson (Michael Jackson)).

[Kultni klasik je doživeo rimejk 2003. godine i
režirao ga je i napisao Glen Morgan (Glen
Morgan) koji je nazvan takodje Willard, u njemu je glumio naslovnu ulogu Krispin
Glaver (Crispin Glover).]

Legendarni Stenli Kjubrik (Stanley
Kubrick) snimio je kontroverzni film A Clockwork Orange (1971). Bila je to briljantna adaptacija novele Entonija Burdžisa (Anthony Burgess) o
silovanju, ubistvu i bihejviorističkim eksperimentima radi iskorenjivanja
nenormalnog seksa i nasilja.

U kičastom
The Abominable Dr. Phibes (1971), poremećeni doktor Enton Fibs (Anton
Phibes) oslobadja biblijske boleštine protiv svojih žrtava – lekara koji nisu
uspeli da spasu život njegove žene (Caroline
Munro).
Prvi istaknuti film režisera Stivena Spilberga (Steven Spielberg) (sniman direktno za
televiziju) bio je paranoični Duel (1972) o čudovišnom i zlom kamionu-cisterni bez vozača.

Psihološki triler režisera Nikolasa Rega (Nicolas Roeg) Don't Look Now (1973)
kopirao je hičkokovski teror u priči o nesreći u Veneciji za Džuli Kristi (Julie Christie) i Donalda Saterlenda (Donald Sutherland).

Iako je to bila
komedija-mjuzikl, kultni kemp klasik o Frankenštajnu The Rocky Horror
Picture Show (1975) bio je smešten u opsednutom zamku sa grupom
vanzemaljaca transseksulaca a glumili su Suzan Sarandon (Susan Sarandon), Beri Bostvik (Barry
Bostwick) i Tim Kari (Tim Curry).
Čudan i skaredan, film je ubrzo postao kulturna institucija i fenomen, pošto se
prikazivao mnogo godina u zbijenim ponoćnim terminima, sa kostimiziranom
publikom koja je učestvovala u ekranizaciji.

U brzom horor filmu o poteri Džeka
Stareta (Jack Starrett) Race With
the Devil (1975) Piter Fonda (Peter
Fonda) i Voren Outs (Warren Oates)
glumili su nevine turiste sa njihovim ženama (Loretta Swit i Lara Parker)
koje proganjaju satanisti posle nehotičnog posmatranja njihovog izvodjenja
ljudskog žrtvovanja.
Kako je dekada 70-ih napredovala horor
žanr je
bio podvrgnut nasilju, sadizmu, brutalnosti, slasher filmovima, žrtvama
opsednutim djavolom i živim krvavim pričama. Zastrašujući film Deliverance (1972) režisera Džona
Bormena (John Boorman) istraživao je
iskonsko ljudsko zlo i uključio slikovito kasapljenje i sodomiju ludih seljaka
nad nesumnjičavom grupom pustolova.
Dva najefektnija, bioskopski uspešna filma 70-ih
bili su kemp klasik It's Alive! (1974) o bebi ubici i Toub Huperov (Tobe Hooper) eksploatacioni,
nisko-budžetni, ručno izradjen kultni film The Texas
Chainsaw Massacre (1974).


Ozloglašeni prvi film o terorisanoj grupi
tinejdžera bio je labavo baziran na istinitim zločinima groznog, ozloglašenog
serijskog ubice iz Viskonsina Eda Gejna, kao što su bili i Hičkokov Psycho (1960), Three on a Meathook
(1972), Deranged (1974) i film Džonatana Dema (Jonathan Demme) The Silence
of the Lambs (1991).



Glavni horor negativac Leatherface (glumio
ga je Gunnar Hansen) bio je
istovremeno odvratan i snažan u svom Grand Guignol lovu na žrtve za kasapljenje.
[Snimljena su 4 nastavka TCM-ovog filma: The Texas Chainsaw Massacre 2
(1986) koji je takodje režirao Huper, Leatherface: The Texas Chainsaw
Massacre 3 (1990) u režiji Džefa Bara (Jeff
Burr), Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (1995) koji je
režirao Kim Henkel i u kom su glumile
buduće zvezde Metju Mekonahi (Matthew
McConaughey) i Rene Zelveger (Renee
Zellweger) i The Texas Chainsaw Massacre (2003) koji je producirao
Majkl Bej (Michael Bay) sa Džesikom
Bil (Jessica Biel) u ulozi jedne od
terorisanih tinejdžerki.] 2006. je snimljen i prequel The Texas Chainsaw Massacre: The beginning.




Uticajni
i nezavisni horor klasik Džona Karpentera (John Carpenter) Halloween
(1978) sa jezivom muzikom i Majkl Majersom (Michael Myers) - poremećenim, veštim ubicom koji ubija nožem
bejbisiterke tinejdžerke (u filmu je glumila i poznata Jamie Lee Curtis, inače kćerka Dženet Li (Janet Leigh) koja je ranije glumila 'kraljicu vriska' u Hičkokovom
filmu "Psycho") koji se vratio u
svoj stari kraj gradića po imenu Haddonfield u Ilinoisu posle bekstva iz
ludnice.

Njegov avetinjski doktor (glumio ga je britanski horor glumac Donald Pleasance) jurio je ludog koljača.
[Ovaj popularni slasher, film o serijskom ubici inspirisao je brojne, uglavnom
slabije nastavke – čak 7 do 2002. godine] Stiven Spilbergov (Steven Spielberg) drugi horor film Jaws (1975) bio je strašan letnji hit
o pretećoj, velikoj beloj ajkuli za opštinu Istočna plaža ostrva Amity.

Užasni
sukobi desili su se sa natprirodnim čudovištima u svemiru, u filmu režisera
Ridlija Skota (Ridley Scott) Alien (1979) sa najavnom rečenicom:
"U svemiru, niko vas ne može čuti da vrištite." Poraziti čudovište
iziskivalo je nadljudsku moć ili napor da bi se uništilo preteće zlo. Heroina
(glumila ju je Sigourney Weaver) bori
se sa brojnim vanzemaljcima ubicama u tamnom i škripavom svemirskom brodu Nostromo.

Adaptirana priča Stivena Kinga
(Stephen King) obezbedila je osnovu
za vrhunski režiran gotski film Stenlija Kjubrika (Stanley Kubrick) The Shining
(1980) o poludelom suprugu (Jack
Nicholson) sa vlastitim demonima u hotelu 'Overlook', zatvorenom i okovanom
snegom tokom zime u Koloradu sa njegovom emotivno izopačenom suprugom (Shelley Duvall) i malim sinom.
Italijanski kultni režiser horor filmova Dario
Ardjento (Dario Argento) predstavio
je krvave, tzv. 'krv i creva' specijalne efekte u zlobnom, umetničkom hororu i
stilskom klasiku Suspiria (1977) u kom je Džesika Harper (Jessica Harper) glumila američku
plesačicu na evropskoj baletskoj akademiji koju vode veštice.

Ardjento je
takodje režirao krvavi triler Unsane (1984) (u originalu nazvan Tenebrae).
Gospodar horora Brajan DePalma (Brian DePalma):
Početkom 70-ih, šok-režiser Brajan DePalma (Brian DePalma – često je koristio
filmske tehnike uporedive sa legendarnim Alfredom Hičkokom) dao je značajan
doprinos horor žanru, probijajući se svojim originalnim mainstream filmom Sisters
(1973), nakon koga je usledio njegov prvi komercijalni hit Carrie (1976)
– adaptacija najprodavanije priče pisca Stivena Kinga (Stephen King) o društveno odbačenoj, stidljivoj školarki (Sissy Spacek) koja poseduje
telekinetičke moći kojima se sveti i sa njenom religiozno fanatičnom majkom (Piper Laurie).

Njegov naredni uspešni
film bio je erotski horor-triler Dressed to Kill (1980) sa imitacijom
scene pod tušem iz filma "Psycho" i sa čarobnom zavodljivo-šunjajućom scenom u
muzeju.
Filmovi o opsednutosti djavolom:
Zli duhovi opseli su telo mlade 12-ogodišnje
devojčice (Linda Blair) u
manipulativno kritičkom i biskopskom hitu The Exorcist (1973) koji je režirao Viljem Fridkin (William Friedkin) po najprodavanijoj
noveli Pitera Blatija (Peter Blatty)
sa neobičnim specijalnim efektima i zaprepašćujućom šminkom.

U filmu se desilo
čuveno okretanje glave, povraćanje bljuvotine čorbastog graška i ostala jeziva
vizualna zastrašivanja gledalaca. Blokbaster, o pokušaju isterivanja djavola
dva sveštenika (Max von Sydow i Jason Miller), inspirisao je slabije
nastavke:
·
Exorcist II: The Heretic (1977), režija:
Džon Bormen (John Boorman)
·
The Exorcist III (1990), režija: Viljem
Piter Blati (William Peter Blatty)
·
Exorcist: The Beginning (2004), režija:
Pol Šreder (Paul Schrader) i Reni
Harlin (Renny Harlin); inače 'prequel'
Neki od boljih filmova o opsednutošću djavolom
krajem 70-ih i početkom 80-ih bili su The Amityville Horror (1979) o
kući opsednutoj djavolom i Toub Huperov (Tobe
Hooper) Poltergeist (1982) –
savršena priča o
ugrožavajućim duhovima koji kidnapuju dete (film je producirao, a i saradjivao
i u pisanju scenarija i u režiji, Stiven Spilberg (Steven Spielberg)) uvlačeći je u TV prijemnik ("Oni su ovdeeee!") i
odvodeći je u paralelnu dimenziju.


Poltergeist je uzrokovao i dva
nastavka 1986. i 1988. godine.


The Omen (1976), sa nezaboravnom notom
Džerija Goldsmita (Jerry Goldsmith), o
mladom usvojenom dečaku (roditelje su glumili Gregory Peck i Lee Remick)
po imenu Demijan – Sataninom sinu, takodje je inspirisao dva nastavka da bi
sačinili trilogiju: Damien: Omen II (1978) i The Final Conflict
(1981). 2006. original je doživeo rimejk The Omen: 666.



Čak je i za kablovsku televiziju snimljen nastavak Omen IV: The Awakening (1991).

Ostali
filmovi sa djavolom su Tejlor Hekfordov (Taylor
Hackford) The Devil's Advocate (1997) sa zanosnim Al Paćinom (Al Pacino) i akcioni horor triler Pitera
Hajamsa (Peter Hyams) End of Days
(1999) sa Gabrijelom Birnom (Gabriel
Byrne) u ulozi zavodljivog Devil Lord-a.


Dejvid Kronenbergov (David Cronenberg) jedinstveni brend 'telesnog horora':
Razorni kanadski snimatelj Dejvid Kronenberg (David Cronenberg), poznat po
uznemirujućem seksualnom i 'telesnim hororom' sa večitim temama mutiranja i
infekcije, imao je svoj režiserski debi prvim velikim filmom Shivers (1975)
(aka They Came From Within) o grupi stanara montrealskih apartmana koji se
posle infekcije parazitima provode uz seks i nasilje.

Njegov naredni poznati
film bio je Rabid (1977) u kom je glumila bivša porno diva Merilin
Čejmbers (Marilyn Chambers) sa
vampirskom žudnjom za krvlju posle plastične operacije.

Kronenbergov slikoviti film The
Brood (1979) opisao je rodjenje ubilačke demonske dece od lude majke.

Scanners
(1981) je obuhvatio psihičke, telepatske ratnike sa mentalnim moćima
dovoljno jakim da mogu da izazovu eksplodiranje glava.
Ostali neobični Kronenbergovi filmovi 80-ih i
90-ih obuhvatili su adaptaciju novele Stivena Kinga The Dead Zone (1983),
Videodrome (1983) – dvosmisleni film o kontroli uma piratskim
satelitskim TV signalom, The Fly (1986) u kom su glumili Džef Goldblum (Jeff Goldblum) i Djina Dejvis (Geena Davis) – upečatljivi rimejk
originala iz 1958.


I Kronenbergov najuspešniji film, zastrašujući psihološki
triler Dead Ringers (1988) u kom je Džeremi Ajrons (Jeremy Irons) glumio blizance i sa ginekološkim instrumentima, pratio
je Naked Lunch (1991), lukavi original Crash (1995) i film o izmenjenoj stvarnosti eXistenZ
(1999).



Nedavno, on je režirao film A History of Violence (2005) o
posledicama nasilja u porodici u malom gradu vlasnika restorana po imenu Tom
Stall (Viggo Mortensen) i sa
pojavljivanjem Viljema Harta (William
Hurt) u desetominutnoj ulozi zastrašujućeg, poremećenog halapljivog
mafijaša Ričija Kjuzaka, nominovanoj za Oskara.

Nastaviće se...
Napomena:
Ovaj
sjajan tekst koji pruža detaljan uvod u istorijat snimanja horor
filmova pronašao sam na sajtu www.filmsite.org i predstaviću ga u više
delova. Ovaj opširan tekst sam sam preveo sa engleskog tako da je
moguće da ima i nekih grešaka