Oskarovac Edrijen Brodi uskoro će u Italiji početi snimanje horora "Giallo" ("Žuto"), prenosi "Holivud riporter".
Brodi, kojeg trenutno gledamo u filmu "Voz za Dardžiling", dobio je
glavnu ulogu u filmu italijanskog majstora strave i užasa, Darija
Arđenta.
Film "Giallo" prati priču o stjuardesi iz SAD, koja se udružuje sa
italijanskim detektivom kako bi pronašla svoju sestru, koju je oteo
serijski ubica poznat pod nadimkom "Žuti".
"Giallo" je takođe italijanski termin za šund, horor i erotsku
kinematografiju i literaturu - tom žanru pripadaju Arđentovi slavni
filmovi "Suspiria", "Profondo rosso" i "Mother of tears".
Scenario su napisali Džim Egnju i Šon Keler, a snimanje će početi 12. maja u Torinu.
Brodi će u filmu igrati sa svojom devojkom, španskom glumicom Elzom
Pataki ("Zmije u avionu"), i Emanuel Senjer ("Ronilačko zvono i
leptir").
Brodi je inače blizak prijatelj sa ćerkom režisera, Azijom Arđento, koja će takođe igrati u filmu "Giallo".
(MONDO)

Pedesetih godina prošlog veka žanr horora u američkoj kinematografiji doživeo je pravu eksploziju. Atmosfera hladnog rata, strah od atomske bombe, nagli prodor tehnoloških otkrića u svakodnevni život - sve to je doprinelo da ovaj žanr bude jedan od najplodnijih i najinteresantnijih u ovoj deceniji.
Kako to obično biva, veliki kvantitet rađa kvalitet tako da će publika ovog puta imati prilike da pogleda dva retka ostvarenja poznatih i priznatih reditelja ovog žanra, navodi se u saopštenju kojim se najavljuje "Horor iz pedesetih" vikend..
U Domu omladine, 12. i 13. aprila (subota i nedelja) na repertoaru su dva filma koja će se prikazivati u sali na I spratu sa početkom u 20 sati - projekcije su besplatne, filmovi su na engleskom jeziku, bez prevoda. Ovo je svojevrsni nastavak od pre nedelju dana kada su postioci DOB-a mogli da gledaju rane zombi filmove.
Subota
Film: I burry the living (1958, USA, 72 min)
Režija: Albert Band
Uloge: Richarde Boone, Theodore Bikel, Peggy Maurer
Jedan od najboljih filmova reditelja koji je svetu podario serijal o Zoltanu, krvavom
Drakulinom psu. Novi upravnik groblja saznaje da male greške u obeležavanju zauzetih
grobova mogu da budu fatalne.
Nedelja
Film: The wasp woman (1960, USA, 73 min)
Režija: Roger Corman
Uloge: Susan Cabot, Anthonz Eisley, Barboura Morris
Vlasnica propale kozmeticke firme testira na sebi novi serum za podmladivanje. Rezultati
su fantasticni, ali ubrzo nakon toga dolazi do stravicne metamorfoze. Poslednja uloga
Susan Cabot, muze ranih Kormanovih filmova.
(www.sfpogled.net)
Kad god se
pomene, ime Džejmsa Vejla (James Whale) je aluzija na reč ‘tajanstven’ u
filmskoj literaturi. Vejl je ostao nešto poput misterioznog čoveka do danas i
mnogi njegovi filmovi postali su izuzetno retki (neki su čak potpuno nestali).
Danas se Vejl najviše pamti po njegovim horor filmovima, što je manje nego
adekvatan opis, što je nešto što bi verovatno uveseljavalo Vejla da je živ
danas, mada bi njegovo veselje sigurno bilo blago obojeno izvesnom količinom
kajanja.
Većina
izvora tvrdi da je rodjen 21. jula 1896. godine, ali on je u stvari rodjen tri
godine kasnije. Njegovo rodno mesto je gradić Dadli u Vorčesteršajru u
Engleskoj. Obučavao se za studije umetnosti i radio je kao crtač stripova kada
je počeo I svetski rat. Bio je po činu drugi poručnik u Sedmom vorčesterskom
pešadijskom puku i služio je u Francuskoj, gde su ga zarobili Nemci. Tokom
njegovog utamničenja u nemačkom logoru za ratne zarobljenike, zainteresovao se
za pozorište, posle nekoliko pojavljivanja u predstavama koje su organizovali
zatvorenici. Kada se vratio u Englesku, radio je u različitim pozorišnim
društvima ali bez mnogo uspeha.
R.C. Šerif
je pisao Journey's End,
predstavu o I svetskom ratu koja je čitava smeštena u podzemnom skloništu. Ali
Šerif je uočio da je nemoguće zainteresovati dokazane pozorišne producente za
predstavu, koja je bila revolucionarna za to vreme. Vejl nije imao šta da
izgubi pa se dogovorio da režira produkciju u londonskom Vest Endu. Predstava
je doživela ogroman uspeh, naravno, prvo u Londonu a zatim i u Njujorku. Vejl
je otišao sa predstavom u Njujork i tu mu je Studio Tiffany-Stahl ponudio da
režira filmsku verziju predstave.

Dok je
pregovarao sa Tiffany, u Holivudu je Vejl radio kao režiser dijaloga u
Paramountovom filmu “The Love Doctor” iz 1930. godine, a zatim ga je iste
godine, Hauard Hjuz zaposlio da radi sličnim obimom i na filmu “Hell’s Angels”.
Očigledno je naučio osnove režiranja filma prilično brzo pošto je, takodje
1930. godine, snimio film “Journey’s End”, odgovarajuću filmsku interpretaciju
predstave, iako nije bila izvanredna. Nakon ovog uspeha, potpisao je ugovor za
Univerzal, koji je uvek tragao za novim, stranim talentima. Oni su ubrzo
pronašli britansku temu za njega da je režira i tako je snimljen “Waterloo Bridge (1931)”. Uprkos tome što se radnja odvijala u Britaniji, film je
potpuno snimljen u Univerzalovom studiju. Izmedju onog što su imali u svom
vlasništvu, ponudili su mu da sledeći film bude “Frankenstein”.
Vejlov
film “Frankenstein (1931)” ostao je impresivan do danas. Godine su bile
naklonjenije tom filmu nego Tod Brauningovom “Dracula (1931)”, na račun Vejlove
superiorne režije, koja je bila vizuelno stilska isto kao i brzopokretna. Sa
njegovom atmosferskom rasvetom, glatkim pratećim snimcima i brojnim snimcima
pod niskim uglom koji nikada nisu bili nametljivi ali su stvorili delotvorno
korišćenje visoko postavljenih setova, u detaljnoj Frankenštajnovoj
laboratoriji, Vejl je uspeo u stvaranju horor filma koji je pružao stvaran
osećaj veličanstvenosti.
Uspeh
filma “Frankenštajn” značio je da su Univerzalovi direktori istog trenutka
odlučili da su horor filmovi bili Vejlova jača strana, što je tipičan primer
čudne holivudske logike. Vejl nije
bio zadovoljan ovom neočekivanom kategorizacijom, ali je odlučio da izvuče
najbolje iz situacije zapošljavanjem nekolicine svojih starih prijatelja iz
britanskog pozorišta. U svom narednom filmu “The Old Dark House (1932)” Vejl je
angažovao Čarlsa Laftona (Charles Laughton), Ernesta Tesigera (Ernest
Thesiger), Gloriju Stjuart (Gloria Stuart) i Rejmonda Mesija (Raymond Massey),
kao i Borisa Karlofa (Boris Karloff) dok je za pisanje dijaloga doveo R.C.
Šerifa (R.C. Sherriff). Zasnovan na predstavi i noveli J.B. Pristlija (J.B.
Priestley) po imenu “Benighted”, film “The Old Dark House” je bio veoma
“britanski” film i pružio je Vejlu mogućnost da si dopusti svoj vrdavi smisao
za humor.
Šerif je
takodje napisao scenario za Vejlov film “The Invisible Man (1933)”, još jedan
veoma britanski film pun Vejlovog čudnog humora. Film je bio zasnovan na H.G.
Velsovoj (H.G. Wells) noveli o naučniku koji otkriva tajnu nevidljivosti ali
rezultat toga je njegovo oštećenje uma. Klod Rejns (Claude Rains) je dobro odglumio naučnika i ta uspešna uloga mu je
obezbedila dugu holivudsku karijeru.

Vejlov najekscentričniji film bio je “The
Bride of Frankenstein (1935)”, lukava kombinacija bizarnosti i humora, mada
nije mnogo ljudi mislilo tako kada se film pojavio. Čak je i Karlof mislio da
je Vejl otišao predaleko, naročito u sceni gde Čudovište susreće starog slepog
pustinjaka i deli obrok s njim. A ipak, ta sekvenca je jedna od
najupečatljivijih u filmu koji obiluje nezaboravnim momentima (i bio je
parodiran najefikasnije u filmu Mela Bruksa (Mel Brooks) “Young Frankenstein
(1974)”). Karlof nije bio jedini koji je osporavao fim, direktori studija su
takodje bili nezadovoljni i “The Bride of Frankenstein” je bio poslednji horor
film koji je Vejl režirao (preciznije kada je Vejl nameravao da Nevestu napravi
kao neobičnu a moguću). Bez obzira na to, Vejl je završio film, za koji se može
reći da je klasik, za promenu, sa potpunim dokazivanjem.
Do 1935. godine, Vejl je postao jedan od
Univerzalovih najboljih režisera. Nezavisno od horor filmova, on je takodje
snimio nekoliko filmova iz drugih žanrova vezanih za više opšte poznate teme,
filmovi kao što su “By Candelight (1933)”, “A Kiss Before the Mirror (1933)”,
“One More River (1934)” i “Remember Last Night (1935)” su sadržali snažne
elemente humora. 1936. godine režirao je Univerzalov film godine, filmsku
verziju mjuzikla “Showboat”. Ali te godine je Univerzalov grad prodat i od tad
je Vejlova karijera počela da trpi.
U početku, on i Karl Leml mladji (Carl Laemmle
Jr.) planirali su da osnuju nezavisnu producentsku organizaciju ali je taj
projekat propao. Njegov naredni veliki film bio je “The Road Back (1937)”,
nastavak filma “All Quiet on the Western Front”, koji je podbacio. Nikada više
nije imao velikih uspeha ali je par njegovih filmova prošlo umereno dobro, u
delimičnoj produkciji filma iz 1939. godine “The Man in the Iron Mask” (u kom
je glumio mladi Piter Kašing (Peter Cushing)). Ali Vejl više nije uživao istu
količinu umetničke slobode koju je imao u Univerzalu i postao je ogorčen na
Holivud. Tokom snimanja filma “They Dare Not Love” 1941. godine, koji je bio o
ratnim izbeglicama, napustio je snimanje posle prepirke i nikad se nije vratio.
Vejl više nije režirao nijedan film.
Posle režiranja nekoliko predstava u Americi i
Engleskoj, Vejl je većinu svojih penzionerskih dana proveo slikajući i
dizajnirajući. Bio je finansijski dobrostojeći, jer je mudro uložio svoje
basnoslovne zarade u nekretnine. Imao je preko 600 000 dolara kada je umro
1957. godine. Budući da je bio homoseksualac, Vejlova krajnje neobična smrt (udavio se u svom bazenu 29. maja 1957. godine), provocirala je nekoliko glasina
o grešnoj prirodi. Ali serija srčanih udara, dovela je Vejla u veoma loše
stanje i on je zapravo izvršio samoubistvo. Zbog toga što je njegovo oproštajno
pismo bilo neobjavljeno (i najpre objavljeno u režiserovoj biografiji koju je
napisao Džejms Kertis (James Curtis)), tačne okolnosti njegove smrti ostale su
misterija mnogo godina.
tekst napisao: John Brosnan i preuzet je iz knjige "The Horror People"
prevod: hororfilmovi.blog.rs