[Tekstovi
]
17 Januar, 2008 09:45
Horor filmovi - istorijat, V deo
Ostali rani horor filmovi klasici:
Ostali klasici horor žanra tridesetih i s početka četrdesetih godina
obuhvatili su i jedan od najboljih avanturističkih-horor filmova svih vremena –
to je bio klasik tipa «Lepotica i zver» King Kong (1933).

Vilis
O’Brajen (Willis O'Brien) stručnjak
za specijalne efekte stvorio je mnoge makete za filmove. Posle uspeha koji je
postigao sa filmom Dracula (1931),
Tod Brauning (Tod Browning) režirao
je neobični, gotski film Freaks (1932) sa stvarnim cirkuskim “nakazama”
– jedan od njegovih najboljih radova. Radilo se o tome kako se grupa nakaza
osvetila prelepoj sponzoruši trapezantkinji i pretvorila je u monstruoznu
polu-ženu polu-pticu. Ovaj kultni film redefinisao je koncepte lepote, ljubavi
i nenormalnost ali bio je tako uznemirujuć za svoje vreme da ga je publika
zaobilazila u velikom broju a čak je bio i zabranjen u Engleskoj trideset godina!
Posle ovog filma Brauningova karijera krenula je nizbrdo – režirao je još samo
nekoliko filmova pre nego što se 1939. godine penzionisao.
Britanski režiser Džejms Vejl (James Whale) snimio je jezivu, crnu
komediju i priču o duhovima The Old Dark House (1932) sa Borisom
Karlofom u prvoj glumačkoj ulozi i to batlera Morgana dok je glavnu žensku
ulogu igrala Glorija Stjuart (Gloria
Stuart) koja se “vratila iz mrtvih” u filmu Titanic (1997).


Čarls
Lafton (Charles Laughton) glumio je
ludog naučnika doktora Moroa (lika iz novele iz 1896. godine) u filmu The Island of Lost Souls (1932) koji je
režirao H. G. Wells (film je doživeo
rimejk 1977. godine u kom je glumio Bert Lenkester (Burt Lancaster) kao i 1996. godine, nazvan The Island of Dr.
Moreau sa Marlonom Brandom (Marlon
Brando) u glavnoj ulozi), odgovornog za pretvaranje nedužnih životinja u
groteskne hibride ljudi i životinja.
Kada je Karlof odbio glavnu ulogu, Klod Rejns (Claude Rains) ga je zamenio u filmu The
Invisible Man (1933) u drugom hitu Džejmsa Vejla (James Whale) i Univerzalovoj kritički odobrenoj filmskoj verziji
novele H.G. Velsa (H. G. Wells). (zanimljivost: kada
se glavni junak skine go u jednoj sceni da bi pobegao od policije, u snegu se
vide otisci njegovih stopala ali u obliku cipela!)
Lafton (Laughton) je glumio strašno deformisanog zvonara koji spasava
Esmeraldu (Maureen O'Hara) u sjajnom
filmu The Hunchback of Notre Dame (1939). Klod Rejns (Claude Rains) se pojavio u polu-mjuziklu
rimejku Phantom of the Opera (1943) kao nagrdjeni kompozitor Erik. U posleratnim
godinama, Džordž Senders (George Sanders)
glumio je u adaptaciji klasika-novele Oskara Vajlda (Oscar Wilde) The Picture of Dorian Gray (1945) o čoveku čiji
portret stari dok on ostaje mlad.
Filmovi o Mumiji:
Poznati filmovi sa živim (ili hodajućim)
mrtvacima, zombie nasrtaji obuhvataju i Univerzalov filmski klasik i režiserski
prvenac Karla Frojnda (Karl Freund) The
Mummy (1932) sa Borisom Karlofom (Boris
Karloff) u naslovnoj ulozi 3700 godina starog mumificiranog leša Imotepa –
bila je to druga uspešna uloga čudovišta ovog glumca.

Koristeći se Karlofovim
uspehom u oba filma The Mummy i Frankenstein, snimljen je
britanski film The Ghoul (1933) u kom je Karlof glumio egiptologa koji
traga za večnim životom bivajući sahranjen sa retkim draguljem.

Veliki Drakula
Bela Lugoši (Bela Lugosi) glumio je u
prvom pravom zombie filmu White Zombie (1932). [Val Lutonovo (Val Lewton) remek-delo B-produkcije I
Walked With a Zombie (1943) uključilo je više zombija (videti ispod).]
Univerzalov
nastavak njihovog filma The Mummy nazvan je The Mummy's Hand (1940) sa
Tomom Tejlorom (Tom Tailor) kao ponovo
rodjenom mumijom. Lon Čejni mladji (Lon
Chaney Jr.) glumio je mumiju u mnogim Univerzalovim nastavcima tokom
četrdesetih:
·
The Mummy's Tomb (1942)
·
The Mummy's Ghost (1944)
·
The Mummy's Curse (1944)
Hammer Studios obnovili su filmove o mumiji
njihovim naslovom The Mummy (1959) sa Piterom Kašingom (Peter Cushing) u ulozi arheologa koji
otvara grob i Kristoferom Lijem (Christopher
Lee) u ulozi probudjenog drevnog Egipćanina.
Nastavci filmova o Drakuli snimani sredinom XX
veka:
Nastavci
filmova o Drakuli, iako više jednostavni, imali su manje uspeha od brojnih
nastavaka filmova o Frankenštajnu. Kako bi se obogatili na ranijim
uspesima, studio Univerzal (ali i drugi studiji) smućkali su više saga o
Drakuli tridesetih i četrdesetih godina, uključujući i film Toda Brauninga (Tod Browning) u produkciji MGM-a Mark
of the Vampire (1935) sa Belom Lugošijem (Bela Lugosi) u ulozi grofa More i Kerol Borlend (Carol Borland) u ulozi njegove
vampirolike kćeri Lune kao i prvi nastavak (originalnog Drakule) sa naznakama
lezbijskih odnosa - Dracula's Daughter (1936), u kom Glorija Holden (Gloria Holden) glumi groficu Mariju
Zalesku koja je stigla u London da traži očevo telo i javljala joj se žedj za
krvlju – uglavnom ženskih žrtava.

U filmu Roberta Siodmaka (Robert Siodmak) Son of Dracula (1943)
smeštenom na američkom jugu, Lon Čejni mladji (Lon Chaney, Jr.) igrao je naslovnu ulogu vampira.

Sve više smatran banalnim
horor likom, Bela Lugoši (Bela Lugosi)
se pojavio u finasijski uspešnoj horor komediji-parodiji Abbott and Costello
Meet Frankenstein (1948) kao Drakula a onda je posle borbe sa morfijumskom
zavisnošću prestao da radi sa kultnim režiserom Edom Vudom (Ed Wood) na filmovima Glen or Glenda?
(1953) i Bride of the Monster (1955).

Nastavci
Frankenštajna i ostale hibridne horor zvezde sredine XX veka:
Sarkastični nastavak Frankenštajna koji je
režirao Džejms Vejl (James Whale) po
imenu Bride of Frankenstein (1935)
nadmašio je original – bila je to čarobna mešavina banalnog (i izvrnutog) crnog
humora, klasične strave i nezaboravnih likova – uključujući Elzu Lenčester (Elsa Lanchester, žena glumca Čarlsa
Laftona (Charles Laughton) u dve
uloge: spektakularne mlade sa frizurom Nefertiti i autorke Frankenstein-a Meri
Šeli (Mary Shelley). Ernest Tesiger (Ernest Thesiger) je odigrao najbolju
ulogu – doktora Pretorijusa, sa najpamtljivijom scenom: prvim susretom
Čudovišta i mlade - propraćen njenim stravičnim vriskom.

Zajedno, Lugoši i Karlof glumili su u tri filma, a najbolji je bio njihov
prvi zajednički film koji je režirao Edgar Almer (Edgar Ulmer) The Black Cat (1934) (zasnovan na priči Edgara Alana Poa (Edgar Allen Poe). Dva glumca predstavila
su likove u antagonističkim neprijateljskim odnosima: Lugoši je glumio bivšeg
ratnog zarobljenika doktora Vitusa Verdegasta (Vitus Werdegast) dok je Karlof
glumio satanističkog arhitektu po imenu Pelcig (Poelzig). Karlof i Lugoši su
zahvaljujući uspehu tog filma ponovo saradjivali i u filmu The Raven (1935).

Karlofov
poslednji film u kom je glumio Frankenštajnovo čudovište (u kom je Bela Lugoši
glumio Igora a Bazil Retboun (Basil
Rathbone) Barona fon Frankenštajna) bio je treći film u ovom serijalu - Son of Frankenstein (1939).

To je bio jedan od najboljih
nastavaka pre mnogih slabijih tvorevina iz 40-ih i 50-ih, kao što su The
Ghost of Frankenstein (1942) u kom je Lon Čejni mladji glumio Čudovište
i Frankenstein Meets the Wolfman
(1943) – peti film iz serijala o Frankenštajnu. Naknadni banalni naslovi
uključili su I Was a Teenage Frankenstein (1957) i I Was a Teen-age
Werewolf (1957), jedan od najboljih teenage filmova o čudovištima, sa
budućom zvezdom Majklom Lendonom (Michael
Landon) u ulozi mladog čudovišta prestupnika.
Britanski Hammer Studios: serijal filmova o Drakuli
Britanski Hammer Studios, kao što su
radili nastavke filmova o Frankenštajnu i Mumiji 50-ih godina, oživeli su
ponovo Brem Stokerovu novelu Drakula kolekcijom niskobudžetnih filmova služeći
se bleštavim, čulnim bojama i krvavom crvenom – i još otvorenijom nametljivom
seksualnošću. Britanska producentska kompanija ostala je verna žanrovskom
materijalu (klasici studija Univerzal) u doterano produciranim spektakularnim nastavcima
u boji karakterišući se zavodljivim, zanosnim i snažnim vampirima. Talentovani
režiser Terens Fišer (Terence Fisher)
režirao je klasik Horror of Dracula (1958), prvi horor film o Drakuli Hammer
Studios-a (u njemu je Kristofer Li (Christopher
Lee) odigrao jednu od svojih najboljih uloga i to povučenog Grofa Drakulu
dok je Piter Kašing (Peter Cushing)
glumio u toj “igri mačke i miša”, njegovog arhi-protivnika, lovca na vampire
doktora Van Helsinga). Uspeh tog filma doveo je do toga da je Hammer Studios
producirao još filmova o Drakuli sa istim likovima:
·
Brides of Dracula (1960), bez Lija ali sa
Dejvidom Pilom (David Peel) u ulozi
vampira plavušana i Kašingom ponovo kao Van Helsingom
·
Dracula, Prince of Darkness (1966), nastavak
originala u kom je Kristofer Li ponovio svoju ulogu i Endrjuom Kirom (Andrew Keir) u ulozi lovca na vampire
·
Dracula Has Risen From the Grave (1968), treći
film Kristofera Lija iz Hammer-ovog serijala u ulozi vampire krvopije, u
režiji Fredija Frensisa (Freddie Francis)
Usledilo je nekoliko filmova iz Hammer-ovog
serijala o Drakuli sa Lijem:
·
Taste the Blood of Dracula (1970), režija:
Piter Sesdi (Peter Sasdy), ali bez
Pitera Kašinga (Peter Cushing)
·
Scars of Dracula (1970), režija: Roj Vord
Bejker (Roy Ward Baker) prepoznatljiv
po sekvenci u kojoj se Li “penje uz zid”; šesti film iz serijala i bez Kašinga
·
Dracula A.D. 1972 (1972), režija: Alan Gibson, savremeno prepričana priča
sa Lijem i Kašingom
·
The Satanic Rites of Dracula (1973), režija:
Alan Gibson, sa Lijem i Kašingom
· The 7 Brothers Meet Dracula (1973) (aka
Legend of the Seven Golden Vampires), režija: Roj Vord Bejker (Roy Ward Baker) sa Kašingom ali bez
Kristofera Lija; poslednji film o Drakuli koji je producirao Hammer Studios.
Ovi filmovi su često prikazivani u američkim
drive-in bioskopima 70-ih godina. Filmovi o vampirima orijentisani ka odrasloj
publici koje je snimao Hammer, dizajnirani su da začine originalan horor
concept lezbijskim temama, seksom i golotinjom obuhvativši ekranizovanu verziju
Šeriden L Fanijevog (Sheridan Le Fanu)
dela Camilla nazvanu The Vampire Lovers (1970) (rimejk filma koji
je režirao Rože Vadim (Roger Vadim)
po imenu Blood and Roses (1961)) –
u filmu je glumila Ingrid Pit (Ingrid
Pitt) seksipilnu, erotičnu lezbijku vampiricu.
Usledio je erotski nastavak
o vampiricama koje se skrivaju u ženskoj školi, nazvan Lust for a Vampire (1971). 80-ih, film
o vampirima o kome se najviše pričalo bilo je delo režisera Tonija Skota (Tony Scott) The Hunger (1983) –moderan,
vizuelno-iznenadjujući, naučno-fantastični horor film “novog talasa” u kom su
glumile zavodljive Ketrin Denev (Catherine
Deneuve) i Suzan Sarandon (Susan
Sarandon) u blago fokusiranim lezbijskim susretima.

Britanski Hammer Studios: ciklus filmova o
Frankenštajnu
Hammer Studios u Engleskoj snimio je prvi
horor hit sa Frankenštajnovim stvorenjem koji je režirao Terens Fišer (Terence Fisher) krvavi The Curse of
Frankenstein (1957), sa glumcem Piterom Kašingom (Peter Cushing) u glavnoj ulozi umobolnog doktora Viktora
Frankenštajna i Kristoferom Lijem (Christopher
Lee) u svom prvom glumljenju čudovišta.

Bio je to prvi od mnogih delimično
isplativih nastavaka ovog studija. Preostali filmovi iz Hammer-ovog
serijala o Frankenštajnu bili su:
·
The Revenge of Frankenstein (1958) – nastavak
i najbolji Hammer-ov film o Frankenštajnu koji je režirao Terens Fišer (Terence Fisher) sa Kašingom u ulozi
doktora Viktora ‘Štajna’
·
The Evil of Frankenstein (1964) – treći u seriji, režija: Fredi Frensis (Freddie Francis) u kom je Kašing glumio
Barona Frankenštajna dok je Čudovište glumio Kivi Kingston (Kiwi Kingston)
·
Frankenstein Created Woman (1966) (aka
Frankenstein Made Woman) – režija: Terens Fišer (Terence Fisher) sa Kašingom u ulozi Barona Frankenštajna i
nekadašnjim Playboy-evim
modelom-zečicom Suzan Denberg (Susan
Denberg) u ulozi Kristin Kiv – ponovo oživljene žene
·
Frankenstein Must Be Destroyed (1969) – režija:
Terens Fišer (Terence Fisher) sa
Kašingom (peti put u serijalu) u ulozi Barona Frankenštajna
·
The Horror of Frankenstein (1970) – režija:
Džimi Sengster (Jimmy Sangster) u kom
je Ralf Bejts (Ralph Bates) glumio
Viktora Frankenštajna
· Frankenstein and the Monster from Hell (1974)
– poslednji režiserski poduhvat Terensa Fišera (Terence Fisher) sa Kašingom koji je glumio Barona i Dejvidom
Prouseom (David Prowse) (kasnije
postao poznat zbog uloge Darta Vejdera u filmu Star Wars (1977)) u ulozi Čudovišta
·
Hammer Studios ostali su bez posla
sredinom 70-ih, posle poplave soft-core, eksploatisanih, seksualno
orijentisanih horor filmova kao što su Countess Dracula (1970), The
Vampire Lovers (1970), Lust for a Vampire (1971) and Twins of
Evil (1971).

Poster za film Twins of evil (1971) na francuskom jeziku
Nastaviće se...
Napomena:
Ovaj
sjajan tekst koji pruža detaljan uvod u istorijat snimanja horor
filmova pronašao sam na sajtu www.filmsite.org i predstaviću ga u više
delova. Ovaj opširan tekst sam sam preveo sa engleskog tako da je
moguće da ima i nekih grešaka
[Tekstovi
]
16 Januar, 2008 08:22
Horor filmovi - istorijat, IV deo
Filmovi o doktoru Džekilu i gospodinu Hajdu:
Džon Berimor (John
Barrymore) glumio je u prvoj verziji priče o Džekilu-Hajdu, u nemom filmu
po imenu Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920), inspirisanom pričom Roberta
Luisa Stivensona (Robert Louis Stevenson)
o doktoru-naučniku čija zla strana izlazi na površinu pod dejstvom magične
formule.

Kasnije je snimljeno mnogo rimejk ostvarenja ovog filma, ali dve
najznačajnije verzije bile su: sa Fredrikom Marčom (Fredric March) koji je dobio oskara za ulogu transformisanog zlog
naučnika, u režiji Rubena Mamulijena (Rouben
Mamoulian) i prvoj tonskoj verziji Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1932),
sa Fredrikom Marčom (Fredric March) u naslovnoj ulozi i
Mirijam Hopkins (Miriam Hopkins) u
ulozi droljaste londonske kelnerice Ajvi, kao i film Viktora Fleminga (Victor Fleming) u produkciji MGM (koji
je dobio Oskara) Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1941), sa Spenserom Trejsijem
(Spencer Tracy) u glavnoj ulozi i Ingrid Bergman u ulozi poročne
prostitutke.


[U psiho-seksualnom trileru Mary Reilly (1995), Džulija
Roberts (Julia Roberts) glumila je
nevinu služavku ozloglašenog doktora Džekila donevši novu perspektivu.]
Pojavljivanje horor klasika tridesetih: Studio
Univerzal
Glumac Konrad Fajt (Conrad Veidt) i nemački ekspresionistički režiser Pol Leni (Paul Leni) bili su regrutovani od strane
šefa Univerzala Karla Lemla (Carl Laemmle)
sredinom dvadesetih. Pol Leni (Paul Leni)
je već bio poznat u svojoj domovini po jezivim horor klasicima Backstairs
(1921) and Waxworks (1924).

Poster za film "Waxwork" iz 1924.godine
Posle preseljenja u Holivud, Leni je režirao The Cat and the
Canary (1927), proizašao iz scenske melodrame iz 1922. godine. Značaj tog
filma ogleda se u tome što se smatra prvim gotskim horor filmom sa opsednutom
kućom.

Fajt (Veidt) je glumio uvek
nasmejanu, grotesknu karnevalsku nakazu po imenu Gvinplejn u Lenijevom narednom
filmu za Univerzal, The Man Who Laughs (1927), veličanstvenoj
romantičnoj melodrami.
Početkom tridesetih, horor je ušao u njegovu
klasičnu fazu u Holivudu – eru pravog Drakule i Frankenštajna, sa filmovima
koji su pozajmljeni od njihovih nemačkih ekspresionističkih korena. Studio je
koristio morbidne priče o evropskim vampirima i nemrtvim aristokratama, ludim
naučnicima i nevidljivim ljudima i stvorio neke od najoriginalnijih stvorenja i
čudovišta ikad vidjena na ekranu. Studio Univerzal je bio najpoznatiji po
čistim horor filmovima tridesetih i četrdesetih godina, slavnim horor likovima:
Frankenštajnu, Drakuli, Mumiji, Nevidljivom čoveku i Vukodlaku kao i pravim
horor glumačkim zvezdama madjarskom matine idolu Beli Lugošiju (Bela Lugosi) i Borisu Karlofu (Boris Karloff).
Filmovi o Drakuli:
Po Ginisovoj knjizi rekorda, lik koji se najčešće
pojavljivao u horor filmovima je Drakula, sa preko 160 pojavljivanja (brojeno
do danas). U režiji Toda Brauninga (Tod
Browning), Studio Univerzal je producirao filmsku verziju Lugošijevog brodvejskog scenskog uspeha o krvožednom
pretećem vampiru nazvan Dracula (1931), snimljenu početkom godine.

[Lon
Čejni stariji (Lon Chaney, Sr.) bio
je jedan od mnogih kandidata za glavnu ulogu, ali je umro 1930. godine.] Atmosferska, komercijalno uspešna filmska
adaptacija Brem Stokerove (Bram Stoker)
novele igrala se strahovima od seksualnosti, krvi i nejasnog perioda izmedju
života i smrti. Glas sa teškim akcentom i gluma madjarskog glumca Bele Lugošija
(Bela Lugosi) njegove najčuvenije
uloge 500 godina starog vampire bila je elegantna, ljupka, egzotična i sjajna i
plašila publiku dok bi nemrtvi zločinac hipnotisao svoje žrtve predatorskim
pogledom.
- [Španska verzija u režiji Džordža Melforda (George Melford) koja je izgledala impresivno, u mestu Brauning
bila je snimana istovremeno na istim mestima noću ali sa različitom
glumačkom podelom i ekipom [(Karlos Viljarias (Carlos Villarías) zamenio je Lugošija i sa Eduardom Arozamenom
(Eduardo Arozamena) kao Van
Helsingom i provokativno odevenim glumicama Lupitom Tovar (Lupita Tovar) u ulozi Eve (Mine) i
Karmen Gerero (Carmen Guerrero)
u ulozi Lucije.]
- [U horor
komediji režisera Tima Bartona (Tim
Burton) Ed Wood (1994), Martin
Landau dobio je Oskara za sporednu ulogu, za ulogu stare horor zvezde
Bele Lugošija, morfijumskog zavisnika i prijatelja jednog od najlošijih
holivudskih režisera.]
Iste godine, prikazan je sanovan, atmosferski,
prvobitni horor film Vampyr (1931) danskog
pisca i režisera Karla Tiodor Drajera (Carl
Theodor Dreyer).

Uznemirujući film, Drajerovo prvo tonsko delo bilo je
labavo bazirano na zbirci horor priča In
a Glass Darkly (1972) koju je napisao Šeriden L Fani (Sheridan Le Fanu). Alternativno je
naslovljen kao The Strange Adventure
of David Gray – priča o čoveku po
imenu Džulijen Vest u zabačenoj seoskoj krčmi koji se polako uverava da ga
okružuju vampiri i koji sanja sopstvenu smrt i sahranu. I film Frica Langa (Fritz Lang) M (1931) predstavio
je zastrašujuće zločinački, devijantni lik decoubice baziran na stvarnom životu
ozloglašenog serijskog ubice Pitera Kurtena – Dizeldorfskog vampira (glumio ga
je Peter Lorre u svom
hipnotizirajućem debiju).
Originalni film o Frankenštajnu:
Posle prvog filma o Drakuli, ubrzo je konačno usledila
kombinacija naučne fantastike i gotskog horora u trileru o ludom doktoru. Ovaj
filmski horor-klasik o čudovištu Frankenstein (1931) – bio je Džejms
Vejlova (James Whale) adaptacija
novele koju je napisala Meri Šeli (Mary
Shelley) o doktoru Henriju Frankenštajnu sa nepoznatim glumcem Borisom
Karlofom (Boris Karloff). Kockasto
čelo i elektrode koje vire iz vrata i Karlofova
oštra gluma Čudovišta dala je ličnost izgnanom, neshvaćenom liku kloparavog i
teturavog hoda.
Ciklus filmova o vukodlaku:
Osim pribegavanja horor likovima iz postojeće
literature kao što su Frankenštajn, Drakula, doktor Džekil i gospodin Hajd ili
Nevidljivi čovek, Universal je stvorio i novo i originalno stvorenje u dva
filma – vukodlaka – poslednjeg od njihovih sjajnih originalnih horor likova. Prvi
američki film o vukodlaku bio je dobro odradjeni film Stjuarta Vokera (Stuart Walker) The Werewolf of London
(1935) sa Henrijem Halom (Henry Hull)
u ulozi doktora Glendona – naučnika koga zadesi “vučje prokletstvo”.

Drugi, lik
Vukodlaka bio je u sjajnom filmu B-produkcije The Wolf Man (1941) koji
je režirao Džordž Vagner (George Waggner)
sa Lonom Čejnijem mladjim (Lon Chaney,
Jr.) u svom prvom pojavljivanju na filmu u ulozi prokletog Lerija Talbota –
njegovoj najpoznatijoj ulozi. Scena transformacije čoveka u vuka uključujući
komplikovanu kozmetičku i šminkersku veštinu bila je upadljivo realistična. [Šminkeri
su koristili dlaku od jaka i gumenu njušku.]
Na nesreću, uloga Vukodlaka beznadežno je odredila
Čejnija mladjeg do kraja života. Bio je primoran da glumi u seriji veoma loših
nastavaka udružen sa ostalim Univerzalovim horor zvezdama u filmovima
B-produkcije uključujući Frankenstein Meets the Wolfman (1943),

i u dva
filma koja su dodala Drakulu ovoj mešavini:
- House
of Frankenstein (1944) (prvim zajedničkim all-star filmom sa Glenom
Strejndžom (Glenn Strange) kao
Frankenštajnom, Džonom Karadinom (John
Carradine) kao grofom Drakulom, Borisom Karlofom (Boris Karloff) u ulozi ludog naučnika i Lonom Čejnijem mladjim
koji je glumio Vukodlaka.)

- House
of Dracula (1945) – neposrednim nastavkom filma House of Frankenstein
(1944) ponovo sa Lonom Čejnijem mladjim u ulozi Vukodlaka
i Džonom Karadinom u roli Drakule.

Najveće poniženje Čejni mladji doživeo je u
Univerzalovoj komediji Abbott and Costello Meet Frankenstein (1948) sa dva komičara.

To je bio dokaz da klasični
horor filmovi počinju da izlaze iz mode posle pravih strahota koje je doneo II
svetski rat i Univerzal je pokušavao da proizvede sve više i više nastavaka.
Još jedan film o vukodlacima koji nije imao veze sa prethodnima bio je She-Wolf
of London
(1946) sa Džun Lokart (June Lockart) u ulozi Filis Alenbaj
nevine mlade devojke u Londonu navedene da skrivi jeziva ubistva.

Nastaviće se...
Napomena:
Ovaj
sjajan tekst koji pruža detaljan uvod u istorijat snimanja horor
filmova pronašao sam na sajtu www.filmsite.org i predstaviću ga u više
delova. Ovaj opširan tekst sam sam preveo sa engleskog tako da je
moguće da ima i nekih grešaka
[Tekstovi
]
15 Januar, 2008 09:43
Horor filmovi - istorijat, III deo
[Trivia: Na prelazu izmedju vekova, u filmu Shadow
of the Vampire (2000) fantastično je
prepričano snimanje klasika iz 1922. godine, sa Džonom Malkovičem (John Malkovich) u ulozi opsesivnog režisera F.W.Murnaua. Viljem
Defo (Willem Dafoe) je postavio pitanje:
“ Šta ako je Maks Šrek (Max Schreck) zaista bio vampir?” [Viljem Defo nominovan
je za Oskara zbog uloge grofa Orloka)]
Prizor ispijenog, ćelavog, nemrtvog vampira je
bio nezaboravan, lik djavolskog pacova, šiljaste uši, duguljasti prsti, upali obrazi i dugi očnjaci, sa kužnim pacovima koji bi ga pratili
gde god bi išao. Na kraju filma, groteskno, mrtvački bledo biće biva izmamljeno
od strane heroine Nine (koju je glumila Greta Šreder (Greta Schroder) do praskozorja, pa Orlok strada tako što se
dezintegriše u dim pod uticajem Sunčeve svetlosti. [Nemački režiser Verner
Hercog (Werner Herzog) snimio je
rimejk - Nosferatu the Vampyre (1979), sa Klausom Kinskim (Klaus Kinski) koji je verno oživeo
glavnu ulogu.]
U nemačkom nemom horor filmu danskog režisera
Stelana Rajea (Stellan Rye) Der
Student von Prag (1913) (aka Student of Prague),
baziranom na legendi o Faustu, siromašni student sklapa pakt sa djavolom u
zamenu za bogatstvo i prelepu ženu.

[Studenta je glumio glumac i producent Pol
Vegener (Paul Wegener) u svom
filmskom debiju] Bio je to prvi umetnički važan nemački producentski projekat i
kasnije je ponovo snimljen 1926. godine a režirao ga je Henrik Galen (Henrik Galeen). Vegener (Wegener) je režirao prvu od njegovih
uticajnih adaptacija legende o Golemu od Gustava Majrinka (Gustav Meyrinck) - Der Golem (1914) (aka The Monster of Fate),
a zatim ga nastavio par godina kasnije kao Der Golem Und Die Tanzerin (1917)
(aka The Golem and the Dancer) – poznat kao prvi nastavak nekog horor
filma. On je snimio i treći film, sa Karlom Frojndom (Karl Freund), ponovo ga nazvavši Der Golem (1920) (aka The
Golem: or How He Came Into the World).

Ekspresionistički film bio je
zasnovan na mitovima iz Centralne Evrope i uticao kasnije na filmove o
čudovištu “Frankenštajnu” iz ranih 30-ih godina XX veka sa temama o tvorcu koji
gubi kontrolu nad svojom kreacijom. Golem, koga je igrao Vegener (Wegener), bila je drevna, glinena figura
iz hebrejske mitologije koju je oživeo magični amulet rabina Leva da bi branio
i spasio Jevreje od pogroma koji je pretio od Rudolfa II Habsburškog. Glinene kreature stvorene ljudskom rukom
tumarale su jevrejskim getom u srednjovekovnom Pragu u XV veku.
Najraniji horor filmovi, danas zaboravljeni
filmovi o vampirima (filmovi sa djavolastim očaravajućim damama) producirani su
u SAD od 1909. do početka dvadesetih godina, praveći horor žanr jednim od
najstarijih i najosnovnijih. Prvi film o Frankeštajnovom čudovištu u SAD bio je
Edison Frankenstein (1910), 16-o minutna
verzija koju je izradio Edison Studios u kom je Čarls Ougl (Charles Ogle) glumio čudovište. U ovoj
ranoj verziji, čudovište je nastalo u kazanu sa hemikalijama.

Dva ostala nema
filma – preteče kasnijih filmova o Frankenštajnu bili su Life Without a Soul
(1915) i ekspresionistički nemački film Homunculus (1916), oba o
veštački stvorenom čoveku. Pre 1930-e, Holivud je nerado eksperimentisao sa
filmovima koji su obradjivali prave horor teme. Umesto toga, studiji su
koristili popularne pozorišne predstave i isticali njihove žanrovske
karakteristike misterije, dajući racionalna objašnjenja za sve natprirodne i
okultne elemente.
Čovek sa
hiljadu lica – Lon Čejni (Lon Chaney):
Prva američka zvezda horor filmova

Alonso "Lon" Čejni stariji
Glumac koji je pomogao da se promeni pristup u
izgledu i prihvatanju horor žanra bio je Lon Čejni stariji (Alonso “Lon” Chaney, Sr.) poznat kao
“čovek sa hiljadu lica” zbog njegove groteskne šminke i genijalne glume. On je
bio prva američka zvezda horor filmova. Pojavio se u brojnim nemim horor
filmovima počev od 1913. godine za Universal Studios u saradnji sa režiserom
Todom Brauningom (Tod Browning) (uključujući u filmovima Outside the Law (1921),
The Unholy Three (1925) sa Čejnijem kao zlim trbuhozborcem i West of Zanzibar
(1928)).

U prvom od dva Čejnijeva horor remek-dela, pojavio se u najranijoj
verziji novele Viktora Igoa (Victor Hugo)
o grbavcu Kvazimodu – izmučenom zvonaru u crkvi, u filmu koji je režirao Volas
Vorzli (Wallace Worsley) The
Hunchback of Notre Dame (1923) – drugoj filmskoj verziji ovog bajkovitog
klasika. [Prva verzija je bio film The Darling of Paris
(1917) sa zavodnicom Tedom Barom (Theda
Bara) u ulozi Esmeralde.]

Čejnijeva najupečatljivija uloga bila je u
degradirajućem, jasno zastrašujućem nemom filmu tipa “Lepotica i zver”, u
kostimskom horor klasiku Ruperta Džulijena (Rupert
Julian) The Phantom of the Opera (1925), i to uloga Erika, begunca
sa Djavoljeg ostrva – nagrdjenog, rastrojenog, ogorčenog i osvetoljubivog
kompozitora-duha Pariske opere (zasnovano na liku iz novele Gastona Lerua (Gaston Leroux)).

Ovaj film bio je
tehnološko dostignuće, sa “Bal pod maskama” sekvencom, scenama padajućeg lustera
i podzemnog jezera u boji dok je ostatak filma u crno-beloj verziji. Njegove
tamne ekspresionističke boje dali su
boju horor filmovima tridesetih godina. Najpoznatija scena tog filma bila je
kada mlada Kristina (Mary Philbin) skida
masku Lona Čejnija – otkrivajući groznu koščatu facu, sa ustima bez usana, trulim
zubima, riličastim nosem i izbečenim očima. [Druge verzije godinama su mnogo
puta radjene bilo kao horor filmovi bilo kao pozorišni mjuzikli:
- The
Phantom of the Opera (1943), režija: Atrur Lubin (Arthur Lubin), je Universal-ova Technicolor verzija sa Klodom
Rejnsom (Claude Rains) u
naslovnoj ulozi – izopačenog violiniste i takodje sa Nelsonom Edijem (Nelson Eddy) u ulozi Raula,
fantomovog rivala za Kristininom ljubavi koju glumi Suzana Foster (Susanna Foster)

- The Phantom
of the Opera (1962), režija: Terens Fišer (Terence Fisher), sa Herbertom Lomom (Herbert Lom) u produkciji UK Hammer Films-a u ulozi profesora
Pitrija-Fantoma i Heder Sirs (Heather
Sears) u ulozi Kristine Čarls

- The
Phantom of the Paradise (1974), režija:
Brajan DePalma (Brian DePalma), rok-opera sa
Polom Vilijamsom (Paul Williams)
u ulozi Svengali impresaria po imenu Labud

- The
Phantom of the Opera (1983), režija: Robert Markovic (Robert Markowitz), televizijski
film sa Džejn Simur (Jane Seymour)
i Maksimilijanom Šelom (Maximillian
Schell) u ulozi Fantoma, sa radnjom u Budimpešti
- The
Phantom of the Opera (1986), pozorišni mjuzikl Endrjua Lojda Vebera (Andrew Lloyd Webber) sa Sarom
Brajtman (Sarah Brightman)
- The
Phantom of the Opera (1989), režija: Dvajt H. Litl (Dwight H. Little), sa Robertom
Englundom (Robert Englund),
čuvenim zlikovcem Fredi Krugerom iz horor serijala “Strava u ulici
brestova” (Nightmare on Elm Street) u ulozi Fantoma i Džil Šelen (Jill Schoelen) u ulozi Kristine
- The
Phantom of the Opera (1990), režija: Toni Ričardson (Tony Richardson), dvodelna NBC
televizijska mini-serija sa Bertom Lankasterom (Burt Lancaster) koji glumi Barona – Fantomovog oca, sa Teri Polo u ulozi Kristine i
Čarlsom Densom (Charles Dance) u
ulozi Fantoma
- The
Phantom of the Opera (1991), režija: Darvin Najt (Darwin Knight), pozorišni mjuzikl Morija Jestona (Maury Yeston) i Artura Kopila (Arthur Kopil) snimljen pre živog
nastupa, sa Dejvidom Stolerom (David
Staller) i Elizabet Volš (Elizabeth
Walsh)
- Il
Fantasma Dell'Opera (1998, It.) (aka The Phantom of the Opera),
režija: Dario Ardjento (Dario
Argento), otkačena adaptacija sa njegovom ćerkom Azijom Ardjento (Asia Argento) koja glumi Kristinu i
Džulijenom Sendsom (Julian Sands)
koji glumi bezimenog Fantoma (bez maske); sa sjajnom produkcijom koja se
ogleda u uključivanju više seksa, grafičkog krvavog nasilja i muzikom koju
je radio čuveni Enio Morikone (Ennio
Morricone)
- The
Phantom of the Opera (2004), režija: Džoel Šumaher (Joel Schumacher) sa Džerardom
Batlerom (Gerard Butler) u
glavnoj ulozi i starletom Emi Rosum (Emmy
Rossum), operskom pevačicom koja glumi Kristinu; u filmu takodje glume
i Mini Drajver (Minnie Driver) i
Miranda Ričardson (Miranda
Richardson)]

Lon Čejni (Lon
Chaney) je takodje glumio upalog i crnookog, vampirolikog lika u
izgubljenom filmu Toda Brauninga (Tod
Browning) po imenu London
After Midnight (1927),
prvom holivudskom filmu o vampirima.

[Džejms Kegni (James Cagney) glumio je Čejnija u filmu Man of a Thousand Faces
(1957) i osvežio glumačke role Fantoma i Kvazimoda u dva najveća dostignuća
horor filma.] Mnogi od ovih nemih klasika dobili se svoje rimejk verzije tokom
ere ton filmova.

Nastaviće se...
Napomena:
Ovaj
sjajan tekst koji pruža detaljan uvod u istorijat snimanja horor
filmova pronašao sam na sajtu www.filmsite.org i predstaviću ga u više
delova. Ovaj opširan tekst sam sam preveo sa engleskog tako da je
moguće da ima i nekih grešaka