Kad god se
pomene, ime Džejmsa Vejla (James Whale) je aluzija na reč ‘tajanstven’ u
filmskoj literaturi. Vejl je ostao nešto poput misterioznog čoveka do danas i
mnogi njegovi filmovi postali su izuzetno retki (neki su čak potpuno nestali).
Danas se Vejl najviše pamti po njegovim horor filmovima, što je manje nego
adekvatan opis, što je nešto što bi verovatno uveseljavalo Vejla da je živ
danas, mada bi njegovo veselje sigurno bilo blago obojeno izvesnom količinom
kajanja.
Većina
izvora tvrdi da je rodjen 21. jula 1896. godine, ali on je u stvari rodjen tri
godine kasnije. Njegovo rodno mesto je gradić Dadli u Vorčesteršajru u
Engleskoj. Obučavao se za studije umetnosti i radio je kao crtač stripova kada
je počeo I svetski rat. Bio je po činu drugi poručnik u Sedmom vorčesterskom
pešadijskom puku i služio je u Francuskoj, gde su ga zarobili Nemci. Tokom
njegovog utamničenja u nemačkom logoru za ratne zarobljenike, zainteresovao se
za pozorište, posle nekoliko pojavljivanja u predstavama koje su organizovali
zatvorenici. Kada se vratio u Englesku, radio je u različitim pozorišnim
društvima ali bez mnogo uspeha.
R.C. Šerif
je pisao Journey's End,
predstavu o I svetskom ratu koja je čitava smeštena u podzemnom skloništu. Ali
Šerif je uočio da je nemoguće zainteresovati dokazane pozorišne producente za
predstavu, koja je bila revolucionarna za to vreme. Vejl nije imao šta da
izgubi pa se dogovorio da režira produkciju u londonskom Vest Endu. Predstava
je doživela ogroman uspeh, naravno, prvo u Londonu a zatim i u Njujorku. Vejl
je otišao sa predstavom u Njujork i tu mu je Studio Tiffany-Stahl ponudio da
režira filmsku verziju predstave.

Dok je
pregovarao sa Tiffany, u Holivudu je Vejl radio kao režiser dijaloga u
Paramountovom filmu “The Love Doctor” iz 1930. godine, a zatim ga je iste
godine, Hauard Hjuz zaposlio da radi sličnim obimom i na filmu “Hell’s Angels”.
Očigledno je naučio osnove režiranja filma prilično brzo pošto je, takodje
1930. godine, snimio film “Journey’s End”, odgovarajuću filmsku interpretaciju
predstave, iako nije bila izvanredna. Nakon ovog uspeha, potpisao je ugovor za
Univerzal, koji je uvek tragao za novim, stranim talentima. Oni su ubrzo
pronašli britansku temu za njega da je režira i tako je snimljen “Waterloo Bridge (1931)”. Uprkos tome što se radnja odvijala u Britaniji, film je
potpuno snimljen u Univerzalovom studiju. Izmedju onog što su imali u svom
vlasništvu, ponudili su mu da sledeći film bude “Frankenstein”.
Vejlov
film “Frankenstein (1931)” ostao je impresivan do danas. Godine su bile
naklonjenije tom filmu nego Tod Brauningovom “Dracula (1931)”, na račun Vejlove
superiorne režije, koja je bila vizuelno stilska isto kao i brzopokretna. Sa
njegovom atmosferskom rasvetom, glatkim pratećim snimcima i brojnim snimcima
pod niskim uglom koji nikada nisu bili nametljivi ali su stvorili delotvorno
korišćenje visoko postavljenih setova, u detaljnoj Frankenštajnovoj
laboratoriji, Vejl je uspeo u stvaranju horor filma koji je pružao stvaran
osećaj veličanstvenosti.
Uspeh
filma “Frankenštajn” značio je da su Univerzalovi direktori istog trenutka
odlučili da su horor filmovi bili Vejlova jača strana, što je tipičan primer
čudne holivudske logike. Vejl nije
bio zadovoljan ovom neočekivanom kategorizacijom, ali je odlučio da izvuče
najbolje iz situacije zapošljavanjem nekolicine svojih starih prijatelja iz
britanskog pozorišta. U svom narednom filmu “The Old Dark House (1932)” Vejl je
angažovao Čarlsa Laftona (Charles Laughton), Ernesta Tesigera (Ernest
Thesiger), Gloriju Stjuart (Gloria Stuart) i Rejmonda Mesija (Raymond Massey),
kao i Borisa Karlofa (Boris Karloff) dok je za pisanje dijaloga doveo R.C.
Šerifa (R.C. Sherriff). Zasnovan na predstavi i noveli J.B. Pristlija (J.B.
Priestley) po imenu “Benighted”, film “The Old Dark House” je bio veoma
“britanski” film i pružio je Vejlu mogućnost da si dopusti svoj vrdavi smisao
za humor.
Šerif je
takodje napisao scenario za Vejlov film “The Invisible Man (1933)”, još jedan
veoma britanski film pun Vejlovog čudnog humora. Film je bio zasnovan na H.G.
Velsovoj (H.G. Wells) noveli o naučniku koji otkriva tajnu nevidljivosti ali
rezultat toga je njegovo oštećenje uma. Klod Rejns (Claude Rains) je dobro odglumio naučnika i ta uspešna uloga mu je
obezbedila dugu holivudsku karijeru.

Vejlov najekscentričniji film bio je “The
Bride of Frankenstein (1935)”, lukava kombinacija bizarnosti i humora, mada
nije mnogo ljudi mislilo tako kada se film pojavio. Čak je i Karlof mislio da
je Vejl otišao predaleko, naročito u sceni gde Čudovište susreće starog slepog
pustinjaka i deli obrok s njim. A ipak, ta sekvenca je jedna od
najupečatljivijih u filmu koji obiluje nezaboravnim momentima (i bio je
parodiran najefikasnije u filmu Mela Bruksa (Mel Brooks) “Young Frankenstein
(1974)”). Karlof nije bio jedini koji je osporavao fim, direktori studija su
takodje bili nezadovoljni i “The Bride of Frankenstein” je bio poslednji horor
film koji je Vejl režirao (preciznije kada je Vejl nameravao da Nevestu napravi
kao neobičnu a moguću). Bez obzira na to, Vejl je završio film, za koji se može
reći da je klasik, za promenu, sa potpunim dokazivanjem.
Do 1935. godine, Vejl je postao jedan od
Univerzalovih najboljih režisera. Nezavisno od horor filmova, on je takodje
snimio nekoliko filmova iz drugih žanrova vezanih za više opšte poznate teme,
filmovi kao što su “By Candelight (1933)”, “A Kiss Before the Mirror (1933)”,
“One More River (1934)” i “Remember Last Night (1935)” su sadržali snažne
elemente humora. 1936. godine režirao je Univerzalov film godine, filmsku
verziju mjuzikla “Showboat”. Ali te godine je Univerzalov grad prodat i od tad
je Vejlova karijera počela da trpi.
U početku, on i Karl Leml mladji (Carl Laemmle
Jr.) planirali su da osnuju nezavisnu producentsku organizaciju ali je taj
projekat propao. Njegov naredni veliki film bio je “The Road Back (1937)”,
nastavak filma “All Quiet on the Western Front”, koji je podbacio. Nikada više
nije imao velikih uspeha ali je par njegovih filmova prošlo umereno dobro, u
delimičnoj produkciji filma iz 1939. godine “The Man in the Iron Mask” (u kom
je glumio mladi Piter Kašing (Peter Cushing)). Ali Vejl više nije uživao istu
količinu umetničke slobode koju je imao u Univerzalu i postao je ogorčen na
Holivud. Tokom snimanja filma “They Dare Not Love” 1941. godine, koji je bio o
ratnim izbeglicama, napustio je snimanje posle prepirke i nikad se nije vratio.
Vejl više nije režirao nijedan film.
Posle režiranja nekoliko predstava u Americi i
Engleskoj, Vejl je većinu svojih penzionerskih dana proveo slikajući i
dizajnirajući. Bio je finansijski dobrostojeći, jer je mudro uložio svoje
basnoslovne zarade u nekretnine. Imao je preko 600 000 dolara kada je umro
1957. godine. Budući da je bio homoseksualac, Vejlova krajnje neobična smrt (udavio se u svom bazenu 29. maja 1957. godine), provocirala je nekoliko glasina
o grešnoj prirodi. Ali serija srčanih udara, dovela je Vejla u veoma loše
stanje i on je zapravo izvršio samoubistvo. Zbog toga što je njegovo oproštajno
pismo bilo neobjavljeno (i najpre objavljeno u režiserovoj biografiji koju je
napisao Džejms Kertis (James Curtis)), tačne okolnosti njegove smrti ostale su
misterija mnogo godina.
tekst napisao: John Brosnan i preuzet je iz knjige "The Horror People"
prevod: hororfilmovi.blog.rs
Producent i režiser čiji je uticaj na
američki film išao daleko iznad njegovih energičnih, kreativnih,
nisko-budžetnih eksploatacionih filmova 50-ih i 60-ih godina XX veka, od kojih
je većina snimljena za American International Pictures, veoma uspešan
studio koji je na sreću povladjivao mladjem tržištu. Rodžer Kormen mućkao je
filmove neverovatnom brzinom, ponekad je snimao svoje dugometražne filmove za
dva ili tri dana, ponekad čak i dva za to vreme, a ipak iznenadjujući broj
njegovih filmova su veoma zabavni za gledanje.
On je
stekao svoju najveću slavu kao režiser serije horor filmova radjenih po delima
Edgara Alana Poa, tokom ranih 60-ih, u kojima je uglavnom glumio Vinsent Prajs
(Vincent Price). Iako je verovatno Kormen najpoznatiji po svom “poovskom” horor
ciklusu, on je radio u različitim žanrovima sa istom lakoćom i stilom,
uključujući naučnu fantastiku, gangsterske melodrame i drugo. Ali Kormenova najtrajnija zaostavština
je po svemu, legija savremenih režisera, scenarista i glumačkih zvezda čije je
karijere on aktivno odgajio, medju kojima su Džonatan Dem (Jonathan Demme),
Piter Bogdanovič (Peter Bogdanovich), Martin Skorseze (Martin Scorsese), Džek
Nikolson (Jack Nicholson), Piter Fonda (Peter Fonda), Ron Hauard (Ron Howard),
Džon Sejls (John Sayles) i Frensis Ford Kopola (Francis Ford Coppola).
Kormen je
sve osim vulgaran kako bi neko mogao da očekuje na osnovu naslova nekih od
njegovih ranih filmova kao što su “Teenage Doll (1957)” i “A Bucket of Blood
(1959)”. Rodjen 5. aprila 1926. godine u Ditroitu u Mičigenu, otišao je na
studije inženjerstva na Stenfordu a takodje je studirao i englesku knjiženvost
na Oksfordu. Posle služenja vojnog roka u mornarici, išao je tradicionalnim
putem da udje u filmski biznis, dobijajući posao kurira u kompaniji Twentieth
Century-Fox. Napredovao je u službi i unapredjen je u analitičara, ali ubrzo je
postao nezadovoljan svojim izgledima za uspeh pa se konačno pridružio
novoformiranoj kompaniji American International Pictures, 1955. godine,
postajući njen glavni režiser sa filmovima kao što su “Five Guns West (1955)”,
“The Day the World Ended (1956)” i “Swamp Women (1956)”.
Uprkos
činjenici da su njegovi filmovi po pravilu završavali u drive-in bioskopima i u
gornjoj polovini “grind-house” dupliranih računa, neki od njegovih ranih
pokušaja dali su mu skromnu količinu poštovanja od kritičara koji su rušili
ikone. U prvim godinama rada American Releasing Corporation (kasnije American
International Pictures), postao je jedan od njihovih glavnih izvora proizvoda
za distribuciju. Dali bi mu sumu novca i reklamnu kampanju (ili ponekad samo
naslov) i on bi morao da nadje scenario i producira film. Ako bi morao da snima
film na nekoj lokaciji, on bi uvek pokušao da snimi u isto vreme i drugi film
na toj istoj lokaciji, kako bi smanjio troškove.

60-ih
godina, odlučio je da želi da radi nešto što bi mu moglo unaprediti karijeru. Kada
mu je American International Pictures ponudila sumu novca da stvori još jedan
od njihovih nisko-budžetnih crno-belih duplih filmova, on je uzvratio ponudom
da za te pare snimi jedan film u boji. Konačno, American International Pictures
su prihvatili njegovu ponudu. To je vodilo do produkcije filma “House of Usher
(1960)”. Kockanje se isplatilo i film je postao bioskopski hit i proizveo je
nešto što je bilo neuobičajeno za ostvarenja AIP-a – pohvale kritičara.
Posledica toga je bio Kormenov ciklus filmova po delima Edgara Alana Poa.
Drugostepeni
klasici kao što su “Machine Gun Kelly
(1958)” i “The Little Shop of Horrors
(1960)” već su predskazivali pohvale publike i kritičara koje su doživeli
Kormenovi stilski “poovski” horor filmovi “The Pit and the Pendulum (1961)”, “Tales of Terror (1962)”, “The
Raven (1963)”, “The Masque of
the Red Death (1964)” i “The
Tomb of Ligeia (1965)”. Uspeh ovog ciklusa omogućio je Kormenu da radi
se relativno većim budžetima. Iako je još uvek snimao tzv. B filmove, oni su
bili bolje producirani kao kasniji Kormenovi klasici "X" the Man with the X-Ray Eyes (1963), “The Wild Angels (1966)”, “The St. Valentine's Day Massacre
(1967)” i “The Trip (1967)”. Ovo
mu je takodje omogućilo da radi sa veteranima kao što su Boris Karlof, Piter
Lori i Rej Milend.
Kormen
nije samo režirao već je i producirao mnoge filmove tokom cele svoje karijere.
Kao producent, nudio je šansu da režiraju revnosnim i nedokazanim talentima,
dajući im neprocenjivo iskustvo koje im veliki studiji nikad ne bi pružili. Na
primer, medju mnogima, on je producirao Kopolin film “Dementia 13 (1963)”, film Pitera Bogdanoviča “Targets (1968)”, Skorsezeov film “Boxcar Bertha (1972)” i Ron Hauardov “Eat My Dust (1976)”. Jedan od
sporednih proizvoda njegove saradnje sa mladjim režiserima bila je serija cameo
pojavljivanja Kormena u njihovim kasnijim filmovima, uključujući Kopolin “The Godfather Part II (1974)”, “The Howling (1981)” Džoa Dantea, “Silence of the Lambs (1991)” i “Philadelphia (1993)” Džonatana Dema i “Apollo 13 (1995)” Rona Hauarda.
Kormenova
reputacija u nisko-budžetnim eksploatacionim filmovima bila je poništena
ozbiljnim, svesno ironičnim udarom početkom 70-ih kada se nezvanično povukao iz
režiranja da bi postao uvoznik i distributer mnogih evropskih najtajnijih
filmova, medju kojima je i Ingmar Bergmanov film “Cries and Whispers (1972)”. Nastavio je da producira i distribuira
kroz sopstvenu kompaniju - New
World Pictures.
Kormenovi
filmovi iz 90-ih su “Little Miss
Million (1993)”, “Frankenstein
Unbound (1990)” i “Some Nudity
Required (1998)”. 1990. godine, Kormen je objavio svoju autobiografiju “How I Made a Hundred Movies in Hollywood
and Never Lost a Dime”. Kao
producent preko 200 nisko-budžetnih filmova, Kormen je s pravom nazvan “Kraljem
B produkcije” i “Orson Vels ‘ŽNj’ filmova”.
Tekst napisali: Scott i Barbara Siegel i preuzet je iz "The Encyclopedia of Hollywood"
Prevod: hororfilmovi.blog.rs

Zaista sam obradovan što ovako mislite što znači da ću se truditi i ubuduće da postavljam ove tekstove. Nažalost, imam jako malo slobodnog vremena pa se nadam da nećete dugo čekati na neki tekst, šta više, jedan objavljujem već danas.