[Kraljevi strave
]
08 Mart, 2008 08:39
Boris Karloff - I deo
Boris Karlof (Boris Karloff) je rodjen kao Vilijem Henri Prat (William
Henry Pratt) 23. novembra 1887. godine u Kembervelu u južnom Londonu. Rodjen je u velikoj porodici, imao je
sedmoricu braće i jednu polu-sestru, i imao je umereno srećno detinjstvo, iako
su mu otac i majka umrli dok je bio dosta mali. Većina njegove braće držali su
važne pozicije u diplomatskim korpusima i provodili su dobar deo svake godine u
stranim zemljama. Uprkos njihovim najboljim pokušajima da ga uvedu u konzularnu
službu, Vilijem je promišljeno pao na testovima. To je bacilo ljagu
na njegovu porodicu i u to vreme crne ovce britanskih porodica su bile obavezne
da emigriraju, obično u Australiju ili Kanadu. Vilijem je bacao novčić i
pobedila je Kanada.
Posle šest meseci napornog posla na farmi u
Kaledoniji, on se preselio u Banf gde je pokušao da nadje posao u pozorištu.
Ali nije bilo slobodnih mesta pa se snašao pomažući kopanje trkačkih staza. Jedne
noći odlučio je da Prat nije bilo baš najodgovarajuće prezime za glumca i da bi
mogao da ga zameni nekim drugim. Izabrao je Karlof, zato što je to bilo staro
porodično prezime sa majčine strane a ime Boris bilo je samo domišljatost. U
medjuvremenu je u Vankuveru Karlof posetio agenta i rekao mu da je iskusan
glumac. Nije očekivao da će mu agent poverovati, ali nekoliko meseci kasnije
Karlof je dobio posao u Nelsonu, u kompaniji Jean Russell Stock Company.
1917.
godine Karlof se pridružio postavi popularne zapadnjačke predstave «The
Virginian”, igrajući ulogu Trampasa. U decembru te godine društvo je stiglo
u Los Andjeles. Karlof nije nameravao da postane filmski glumac ali velika
epidemija gripa 1918. godine upropastila je pozorišni posao na Zapadu. Jedini izlaz koji je preostao sada
nezaposlenom glumcu bila je filmska industrija koja je vrtoglavo napredovala i
Karlof se pojavio ispred kamere prvi put, simbolično, u Univerzalovom gradu.
Jedan od ljudi koje je Karlof susreo dok je snimao u Univerzalovom gradu bio je
Lon Čejni stariji (i ovde takodje). Obojica su bili ljubitelji boksa i kada god bi se sreli na
nekom meču, Čejni bi uvek našao vremena za nekoliko ugodnih reči. Ti razgovori
sa Čejnijem, dali su Karlofu hrabrost da nastavi da pokušava i kada mu nije
išlo lako.
Naredni veliki dogadjaj u Karlofovoj karijeri bio
je kada je dobio ulogu u uspešnoj predstavi “The Criminal Code” u
Njujorku. Hauard Hoks (Howard Hawks) je režirao filmsku verziju i Karlof je imao sreće da bude pozvan
da ponovi svoju ulogu iz predstave, ulogu čestitog optuženika koji je u stvari
ubica. Film je rezultovao povećanjem posla za Karlofa – snimio je tri filma u
nizu za RKO i zatim još četiri za Warner Bros. 1931. godine, Karlof se vratio u
Universal Studios zbog relativno male uloge u filmu “Graft”, i dok je radio na njemu, primetio ga je režiser Džejms
Vejl (James Whale). Vejl je bio fasciniran oblikom Karlofove glave i lica. Karlofova
telesna gradja nije bila stvarno pogodna za Čudovište u njegovom novom filmu
ali Vejl je odlučio da će to biti moguće lako preinačiti sa umetkom.
Kada je ekspert za šminkanje Džek Pirs (Jack
Pierce) bio zadovoljan, oni
su izveli jedan test. Džejms Vejl je bio oduševljen i produkcija filma
“Frankenstein” se odvijala kako je i planirano. Za Karlofa, to je bio samo još jedan glumački
zadatak, čak iako mu je Pirs rekao “Ovo će biti velika stvar.” Ali nijedna od
Karlofovih ranijih uloga nije uključivala toliko očigledne patnje kao ova.
Šminkanje je trajalo tri i po časa svakog dana – bio je to dugačak i zamoran
process. Uklanjanje šminke je trajalo kraće, ali je uključivalo veliki bol. On
je sledio Čejnijeve korake više puta.
Za razliku od filma “Drakula”, Frankenštajn stoji
prilično dobro kada se pogleda danas. Stil režiranja Džejmsa Vejla, odgovoran je za široki opseg. Frankenštajnov
uspeh pokrenuo je Universal i druge studije, da pokušaju da ga ponove i tako je
počeo prvi veliki ciklus horor filmova. Studio je znao da su imali dobru stvar
u svojim rukama sa glumcem, ali nisu bili sigurni šta da rade s njim. Dok se
razgovaralo o različitim horor projektima, kao što su rimejkovi filmova “The
Hunchback of Notre Dame” i “The Phantom of the Opera”, Karlof se vratio igrajući
sporedne uloge.
Nastaviće se...
tekst napisao: John Brosnan from "The Horror People"
prevod: hororfilmovi.blog.rs
[Kraljevi strave
]
05 Mart, 2008 12:21
Max Schreck
Maksimilijan Šrek (Maximilian Schreck) je rodjen 11. juna 1879.godine u Berlinu. Kao mnogi
njegovi filmski savremenici on je pre svega bio pozorišni glumac i veoma
solidne reputacije, ako ne i zvezda. Debitovao je u pozorištu u predstavi “Messeritz
and Speyer” pre
turneje po zemlji koja je trajala dve godine i u kojoj se pojavljivao u
pozorištima u Citau, Erfurtu, Bremenu, Lucernu, Geri, Frankfurtu i dok konačno
nije pristupio proslavljenoj glumačkoj družini Maksa Rajnharta (Max Reinhart)
ponovo u Berlinu. Mnogi članovi Rajnhartove glumačke družine brusili su se u
njegovom društvu pre nego što bi pružili veliki doprinos na filmu. Naročito
karakterni glumac, na osnovu njegove gorostasne pjave, Šrek se pojavio samo u
nekoliko filmova pre njegove nezaboravne uloge u filmu “Nosferatu” iz 1922.
godine.
Maks Rajnhart je bio taj koji je upoznao Šreka sa
Fridrihom W. Murnoom (Friedrich W. Murnau), pa ga je režiser angažovao da igra
Grofa Orloka u prvoj i jedinoj produkciji kompanije Prana Films: “Nosferatu,
Eine Symphonie des Grauens” (Nosferatu; A Symphony Of Horror) –
nedovoljno prerušenoj verziji Brem Stokerovog dela “Drakula”. Kompanija je bila
primorana da proglasi bankrot posle objavljivanja filma da bi izbegla plaćanje
troškove kršenja autorskih prava Stokerovoj udovici, Florens. Uprkos brojnim
ulogama vampira Drakule, uključujući Belu Lugošija i Kristofera Lija, Šrekova
uloga Grofa Orloka je prosto najavetinjskija, i njegova predstava ćelavog
Orloka sa oštrim zubima i zašiljenim ušima ostala je kao jedna od najstrašnijih
scena u filmskoj istoriji.
Zbog toga što Šrek nije glumio u filmovima izvan
Nemačke, oko njega se stvorilo nekoliko mitova. Posle uloge u filmu “Nosferatu”,
glumio je u preko dvadeset filmova kao i u različitim pozorišnim ulogama i zbog
toga on nije misteriozna ličnost kao što je ponekad vladalo mišljenje i svakako nije bio vampir
kao po ulozi koju je briljantno odigrao Viljem Defo (Willem DaFoe) u filmu
“Shadow of the Vampire”. Šrek je očigledno glumčevo pravo prezime. Iako
njegovo prezime na nemačkom znači “strah” ili “teror”, i svakako je bio
odgovarajući pseudonim za glumljenje Orloka, njegov filmski rad je zapravo ukrstio
nekoliko različitih žanrova, komediju i dramu i on nikada nije bio prava horor
zvezda na način kako su holivudski glumci bili etiketirani 30-ih i 40-ih godina
XX veka.
1923. godine Maks Šrek se pojavio kao slepi čovek
u izvikanom filmu “Die Strasse (The Street)” koji je režirao Karl
Grune za kompaniju Stern Film. Šrek se pojavio u značajnoj ulozi brkatog slepca
koji koristi oči deteta za kretanje. “Die Strasse” je nažalost, jedan
od nekoliko retkih filmova u kojima glumi Maks Šrek koji još postoji, a i jedan film
koji je nedavno prikazan na godišnjem filmskom festivalu u severnoj Italiji je
“Die Finanzen Des Grossherzogs (The Finances of the Grand Duke iz1924.
godine), jeftino snimljena komedija snimana u bivšoj Jugoslaviji za koju je čak
i režiser Murno, izrazio svoje gadjenje. Maks Šrek se pojavio kao zli zaverenik
u priči koja se tiče ozloglašenog finansijera koji želi da promeni idilični raj
u profitabilni rudnik sumpora.
1926. godine Šrek se preselio iz Berlina u Minhen
ali je nastavio da glumi u filmovima pravo kroz pojavljivanje zvučnog filma. Glumio
je u mnogim filmovima, uključujući filmove “Roman einer Nacht (Story
of a Night, 1933)” i “Der Tunnel (The Tunnel, 1933)” pre
smrti usled srčanog udara, u Minhenu, 26. novembra 1936. godine. Bio je oženjen
glumicom Fani Norman (Fanny Normann). Informacije koje postoje o filmskoj
kraijeri Maksa Šreka nagoveštavaju da je on napravio samo kratak izlet u horor
žanr, ali je zbog njegove glume Grofa Orloka postao trajni deo filmske istorije.
tekst iz A HISTORY OF HORROR
prevod: hororfilmovi.blog.rs
[američki filmovi
]
03 Mart, 2008 10:20
The Mist (2007)

Režija: Frank Darabont
Scenario: Frank Darabont po noveli Stivena Kinga (Stephen King)
Uloge:
Thomas Jane --- David ‘Dave’ Drayton
Marcia Gay Harden --- Mrs. Carmody
Laurie Holden --- Amanda Dunfrey
Andre Braughter --- Brent Norton
Toby Jones --- Ollie Weeks
William Sadler --- Jim Grondin
Jeffrey DeMunn --- Dan Miller
Frances Sternhagen --- Irene
Alexa Davalos --- Sally
Nathan Gamble --- Billy Drayton
Radnja:
Svi su mislili da je u pitanju samo bezazlena oluja. Kada Dejv Drejton
primeti čudnu maglu na jezeru, nedaleko od njegove kuće, on smatra da nije
ništa ozbiljno u pitanju. Kada on, njegov sin Bili i prvi komšija Brent Norton (sa
kojim je Dejv u jako lošim odnosima) krenu u supermarket, dešava se
nezamislivo. Na putu ka supermarketu, oni ugledaju vojsku iz obližnje vojne
baze, vatrogasce i policiju kako se upućuju ka magli. Kada ugleda taj prizor,
Brent pominje u šali lokalni mit o nekakvom projektu «Vrh strele», tajnom vojnom
planu o kom niko ništa ne zna. Dok su u kupovini, tri vojnika ulaze u market, samo
da pokupe nekoliko stvarčica pre nego što se upute ka magli. Svih 80 kupaca
koji se nalaze u prodavnici, nemaju pojma o tome šta se dešava dok stariji
čovek ne utrči u market, krvavog nosa i uzvikne “Ima nečeg u magli!” On im
govori da zatvore vrata i na očigled svih jedan od kupaca nestaje u magli uz
urlik, pokušavajući da na parkingu ispred marketa udje u svoj auto. Nakon pet
sekundi, čitav market se zatrese, kao da ga je nešto izdiglo pola metra od
zemlje. Kada zamole Dejva da proveri generator, metalna vrata na ulazu u
prostoriju za utovar robe (gde se generator i nalazi) pokušava da provali nešto
od spolja. Nakon toga začuje jecaj. Dejv zove četvoricu ljudi da podju s njim.
Kada se Norm, momak koji pakuje robu, dobrovoljno prijavi da izadje i oslobodi
generator, otima ga stvorenje sa ogromnim pipcima koji imaju usta, zube i
sopstvene ruke. Pošto se Dejv i ostala trojica izbore sa čudovištem i izbace ga
van prostorije, oni alarmiraju sve prisutne u radnji o tome šta se nalazi izvan
radnje. Kada to čuje, gospodja Karmodi tvrdi da se radi o smaku sveta i da ih
Bog kažnjava. U početku, ljudi joj ne veruju sve dok ih gospodja Karmodi gotovo
sve ne pridobije na svoju stranu i oni poveruju da je ona Božji izaslanik koji
ih može spasiti. Da li projekat «Arrowhead» ima nekakve veze sa ovim
natprirodnim pojavama? Da li će se Dejv Drejton, njegov sin i njegovi
prijatelji izvući živi dok se bore sa ovom destrukcijom? Ili će ih ubiti
demonska bića iz magle?
Moj osvrt:
Film «The Mist» predstavlja odličan spoj drame i horora, koji se ogleda u
sjajnom tekstu majstora horora – Stivena Kinga. Jednostavno, ljudska osećanja,
medjusobni odnosi, strahovi, neverica, pa čak i kolektivna paranoja,
predstavljeni su u ovom filmu fantastično. Suočavanje sa nečim nepoznatim i nezamislivim
ili u krajnjem slučaju nečim što se dešava samo u najgorim noćnim morama, poveću
grupu ljudi zarobljenu u velikom supermarketu, stavlja na veliki test: da li u
najgorim i najtežim trenucima ljudi mogu biti složni u borbi za spas ili tek
tada isplivavaju najgore ljudske, karakterne osobine?
Medjutim, pošto je čovek nesavršeno biće, medju ljudima se javljaju
nepoverenje, gnev, oholost, zavist. I to dok još uvek nisu ni apsolutno sigurni
u to šta im se dešava i šta se to nalazi izvan radnje, u magli. Tek kada
izvestan broj ljudi zauvek nestane u magli, ne priznajući stvarnost, ostatak
shvata da zaista imaju posla sa nečim natprirodnim. U filmu je fenomenalno
prikazan i način vidjenja cele situacije od strane najreligioznije osobe –
gospodje Karmodi, koju u početku, zbog njenih propovedi o propasti čovečanstva,
niko ne konstatuje ali kako vreme odmiče i kako se situacija čini sve
bezizlaznija, ona lagano pridobija sve više ljudi iz marketa. Čak umišlja i da
je upravo ona Božji izaslanik koji ih može spasiti. Preobraćanje normalnih,
porodičnih ljudi u religiozne fanatike, zaista predstavlja užas. Gospodja
Karmodi, poput nekakvog sektaškog sveštenika ubedjuje ljude da žrtvovanje
nevernika može predstavljati spas za njih grešnike koji su se pokajali.
Ipak, grupica predvodjena Dejvom, ne prihvata njihove stavove i pokušava na
racionalan i realan način nadje izlaz iz ove nevolje, pa dakle, pored demonskih
bića, iz samog pakla, moraju da se suoče i sa svojom vrstom.
Atmosfera u filmu je jako dobra, sam ambijent velikog supermarketa u kom se
nalazi 80-ak ljudi različitih karaktera je idealan, naročito da ispolji
kolektivni strah i medjuljudske sukobe. Bića iz magle su takodje zanimljiva,
ima ih različitih, i sva su veoma opasna i smrtonosna. Ogromna hobotnica sa pipcima
koji imaju usta i oštre zube, veliki insekti, veliki pauci koji izbacuju opasnu
mrežu, velika stvorenja nalik pticama iz doba dinosaurusa. Sve što je stiglo iz
druge dimenzije je veliko. I veoma smrtonosno.
Ono što krasi ovaj film je napetost, kao i nezaboravni i nepredvidivi završetak. Film «The
Mist» prosto morate pogledati!
Ocena: