Tod Brauning (Tod Browning) je rodjen 12. jula 1880. godine. Sa
šesnaest godina je pobegao od kuće i pridružio se cirkusu u kom je radio
nekoliko godina kao klovn, akrobata i dr. Njegovo iskustvo iz cirkusa, veoma je
uticalo na njegovu kasniju karijeru u Holivudu i odjeci tih godina mogli su se
naći u mnogim njegovim filmovima. Posle cirkusa, Brauning je otišao u
varijetsko pozorište gde je bio komičar i obišao je svet sa različitim
društvima.
Stigao
je u Holivud 1914. godine i pojavio se u mnogim kratkim filmovima u kojima je
igrao vodeću komičarsku ulogu. Tokom tog perioda postao je dobar prijatelj sa
D. W. Grifitom (D. W. Griffith) i bio je jedan od
asistenata tog velikog režisera na filmu “Intolerance (1916)”. Do tad,
Brauning je takodje počeo da piše scenarije, shvatajući da njegova budućnost
leži iza kamera, pre nego ispred njih. Dosta je naučio radeći sa Grifitom i
1917. godine je režirao svoj prvi dugometražni film “Jim Bludso” ali tek je
1920. godine utemeljio ugled u filmskoj industriji, kada je režirao za
producenta Karla Lemla i Univerzal, melodramu smeštenu u Turskoj po imenu “The Virgin
of Stamboul”.

U njegovom narednom filmu za Lemla, “Outside
the Law (1921)” glumio je Lon Čejni (i ovde) ali je Brauning zatim napustio
Univerzal na dve godine. Tokom tog perioda radio je samo sporadično, trošeći
većinu svog vremena pokušavajući da se izbori sa alkoholizmom. Ali 1925.
godine, u 45-oj godini, krenuo je iz početka i ubrzo je obnovio temelje velikog
režisera koje je izgradio ranije. Uz asistiranje Lemlovog
legendarnog mladog štićenika, Irvinga Talberga (Irving Thalberg), uverio je
Univerzal da snimi film “The Unholy Three”, priču koja je sadržala mnoge
sastojke bliske njegovom srcu, koji su se odnosili na aktivnosti tri bivša
cirkuzanta koji različito prerušeni, vode prodavnicu kućnih ljubimaca kao
paravan za svoje kriminalne aktivnosti. To je bio veliki uspeh za Univerzal i
Leml je odlučio da je saradnja Brauninga i Čejnija formula koja garantuje
stvaranje novca. Tokom preostalih pet godina Čejnijevog života,
oni su snimili još nekoliko zajedničkih filmova kao što su “The Road to
Mandalay (1926)”, “The Unknown (1927)” i “London After Midnight
(1927)”.

Brauning je koristio, sa izvesnom dozom ponosa, film “London After Midnight” kao
primer kako pridobiti publiku da prihvati natprirodne dogadjaje. "Od
publike nije zahtevano da veruje u odvratno nemoguće, već samo u odvratno
moguće. Uverljivost pre uvećava nego što smanjuje jezu i uzbudjenje." Dve
godine nakon tog intervjua režirao je film “Dracula (1931)”, i neverovatniju
priču koju je teško moguće naći. To je demonstriralo brzinu kojom se američka
publika prilagodila ‘odvratnom nemogućem’.
Brauning nije bio istiniti režiser horor filmova
po tradicionalnom shvatanju i njegova verzija Drakule je dokaz toga. On nije
imao stvaran osećaj za
natprirodno ili za kreiranje gotske atmosphere, niti je bio veoma očigledan
režiser (po filmskoj legendi “Drakula” je bio jedan od njegovih probnih
projekata ali nema dokaza koji bi to podržao – on se umešao u snimanje tog
filma u kasnoj fazi njegovog razvoja). Bez obzira, vizelni stil koji poseduje
“Drakula” je zasluga uticaja kinematografa Karla Frojnda (Karl Freund). Glavna
režiserska karakteristika Toda Brauninga je bio njegov odnos sa glumcima. Bela
Lugoši (i ovde) je tokom snimanja filma “Drakula” otkrio da je Brauning veoma koristan.
Nastaviće se...
tekst napisao: John Brosnan - "The Horror People"
prevod: hororfilmovi.blog.rs